Turvana laadukas vuorovaikutus

Turvana laadukas vuorovaikutus

mennessä | tammi 13, 2025 | Työelämän kehittäminen, Työhyvinvointi | 0 Kommenttia

Blogi: Ari Kärkkäinen 13.1.2025

Työelämässä tulee korostaa yhteisöllisyyttä ja yhteistyötä, sekä laadukasta yhteisön sisäistä vuorovaikutusta. Kun kuuntelemme aidosti ja tuemme toisiamme, syntyy ilmapiiri, jossa kaikki voivat olla turvassa. Hyvä vuorovaikutus ei edistä ainoastaan organisaation menestystä, vaan luo ympäristön, jossa ihmiset tuntevat itsensä tärkeiksi ja arvostetuiksi. Tämä tunne välittyy myös ulospäin, näkyen parempana asiakaskokemuksena.


Laadukas vuorovaikutus on nähtävä perustana. Työyhteisö kehittyy ja toimii sitä paremmin, mitä laadukkaampaa sisäinen vuorovaikutus on. Laadukas vuorovaikutus on avain siihen, että organisaatio voi toimia tehokkaasti ja inhimillisesti. Sisäinen laadukas vuorovaikutus rakentaa yhteyttä, luottamusta ja ymmärrystä henkilöstön keskuudessa.


Kuunnellaan ja myös kuullaan. Tärkeintä on kuunteleminen ja läsnäolo. Voimme kuunnella, mutta emme välttämättä kuule, koska emme keskity, annamme omien mielipiteidemme vaikuttaa, arvotamme kuulemaamme tai emme ole lainkaan kiinnostuneita toisen ajatuksista ja odotamme sopivaa hetkeä päästäksemme sanomaan oman mielipiteemme.


Palautteen antaminen ja vastaanottaminen. Palaute tulee nähdä mahdollisuutena oppia. Annamme kyllä palautetta, mutta kuinka usein keskitymme siihen, miten sen teemme. Lyhyt töksäytys käytävällä ei edesauta mitään. Sen sijaan palaute tulee antaa aina kehitysehdotuksen kanssa. On turhaa sanoa, että teet väärin ilman, että vastaanottaja saa konkreettisen ehdotuksen muutoksesta.


Mitä huonolla vuorovaikutuksella voidaan pilata? Huono vuorovaikutus heikentää työpaikan ilmapiiriä ja psykologista turvallisuutta. Kuuntelemisen ja läsnäolon puute sekä epäselvä tai piiloteltu viestintä johtavat väärinkäsityksiin ja turhautumiseen. Nämä heikentävät työn sujuvuutta. Pahimmillaan ne aiheuttavat uupumusta ja sairauspoissaoloja. Lopulta organisaation menestys vaarantuu, kun työntekijät eivät koe ympäristöä psykologisesti turvalliseksi.


Tietoiset päätökset toimivan työyhteisön rakentamiseksi. Toimiva työyhteisö vaatii tietoisia päätöksiä. Tarvitaan tekoja, jotka edistävät avoimuutta, vuoropuhelua ja turvallista ilmapiiriä. Tällaisessa yhteisössä työn tulokset paranevat ja ihmiset voivat hyvin.


Kolme keinoa, joilla jokainen voi parantaa vuorovaikutusta:

  1. Kuuntele ymmärtääksesi toista.
  2. Anna palautetta, joka auttaa oppimaan.
  3. Viesti selkeästi ja avoimesti ja varmista ymmärrys.

Mitä ajatuksia sinulle heräsi tästä blogista? Haluatko jakaa niitä kanssamme LinkedInissä?

Kirjoittaja, Ari Kärkkäinen, Entratum Oy:n yrittäjä, äänekäs ja innostunut vuorovaikutuksen puolestapuhuja ja hoitoalan moniottelija.

Ari kertoo: ”Yli 20 vuoden ura sairaanhoitajana opetti minulle paljon ihmisyydestä. Lukuisat kohtaamiset erilaisten ihmisten kanssa vahvistivat käsitystäni siitä, että mitä paremmin me ymmärrämme toista ihmistä, sitä paremmin me myös pystymme auttamaan häntä ja pystymme myös välttämään konflikteja. Ilmiö ei rajoitu hoitotyöhön, vaan pätee kaikessa vuorovaikutuksessa – työssä, kotona, parisuhteessa ja harrastuksissa.”

Voit tutustua Arin ajatuksiin lisää LinkedInissä tai lukemalla blogia.